Η συνεχής ανάπτυξη νέων ικανοτήτων θα μπορούσε να παίξει κομβικό ρόλο στην αποτροπή της γνωστικής φθοράς σύμφωνα με νέα έρευνα που πραγματοποιήθηκε με επικεφαλής την ψυχολόγο Rachel Wu και δημοσιεύθηκε The Journals of Gerontology.
«Η φυσική εμπειρία της εκμάθησης από τη βρεφική ηλικία μέχρι την αρχή της ενήλικης ζωής επιτάσσει την εξάσκηση πολλών ικανοτήτων ταυτόχρονα». Παρομοίως η ερευνητική ομάδα εξέτασε αν η εκμάθηση νέων ικανοτήτων σε ένα ενθαρρυντικό περιβάλλον κατά την γήρανση οδηγεί σε ανάπτυξη της γνωστικής ικανότητας διατηρώντας την ανεξαρτησία των ανθρώπων μεγαλύτερων ηλικιών.
Κτίζοντας στην έρευνα για τη… δια βίου μάθηση, προηγούμενες μελέτες έδειξαν γνωστικά οφέλη που άντλησαν γηραιότεροι άνθρωποι που μάθαιναν νέα πράγματα όπως η φωτογραφία και η υποκριτική. Αλλά αυτές οι εμπειρίες μαθαίνονταν μία μία, ή συνεχόμενα.
Στην έρευνα της Δρ. Wu συμμετείχαν ενήλικες 58-86 ετών από τους οποίους ζητήθηκε να λάβουν μέρος σε τρία έως πέντε μαθήματα για περίπου 15 ώρες εβδομαδιαίως, κάτι παρόμοιο με μαθήματα προπτυχιακών φοιτητών. Τα μαθήματα περιελάμβαναν Ισπανικά, τη χρήση ενός iPad, φωτογραφία, ζωγραφική και μουσική σύνθεση.
Πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τα μαθήματα, οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε γνωστικές αξιολογήσεις, για να εκτιμηθεί η λειτουργία της μνήμης τους, ο γνωστικός έλεγχος και η σποραδική μνήμη όπως να θυμούνται πού έχουν παρκάρει.
Μετά από 1,5 μήνα παρατηρήθηκε πως οι συμμετέχοντες είχαν αυξημένες γνωστικές ικανότητες σε επίπεδα παρόμοια με ανθρώπους μέσης ηλικίας, δηλαδή 30 χρόνια νεότερους. Η ομάδα ελέγχου που δεν είχε λάβει μέρος σε μαθήματα δεν έδειξε αλλαγές στην απόδοσή της.
«Το σημαντικό μήνυμα είναι πως οι γηραιότεροι ενήλικες μπορούν να αντλήσουν νέες γνώσεις ταυτόχρονα και κάνοντάς το θα μπορούσαν να βελτιώσουν τη γνωστική τους λειτουργία. Οι μελέτες έδειξαν στοιχεία ότι οι έντονες εμπειρίες μάθησης που μοιάζουν με εκείνες που έχουν νεότεροι πληθυσμοί και ενδέχεται να προσφέρει οφέλη στις γνωστικές τους ικανότητες», κατέληξε η Δρ. Wu.
ygeiamou.gr
«Η φυσική εμπειρία της εκμάθησης από τη βρεφική ηλικία μέχρι την αρχή της ενήλικης ζωής επιτάσσει την εξάσκηση πολλών ικανοτήτων ταυτόχρονα». Παρομοίως η ερευνητική ομάδα εξέτασε αν η εκμάθηση νέων ικανοτήτων σε ένα ενθαρρυντικό περιβάλλον κατά την γήρανση οδηγεί σε ανάπτυξη της γνωστικής ικανότητας διατηρώντας την ανεξαρτησία των ανθρώπων μεγαλύτερων ηλικιών.
Κτίζοντας στην έρευνα για τη… δια βίου μάθηση, προηγούμενες μελέτες έδειξαν γνωστικά οφέλη που άντλησαν γηραιότεροι άνθρωποι που μάθαιναν νέα πράγματα όπως η φωτογραφία και η υποκριτική. Αλλά αυτές οι εμπειρίες μαθαίνονταν μία μία, ή συνεχόμενα.
Στην έρευνα της Δρ. Wu συμμετείχαν ενήλικες 58-86 ετών από τους οποίους ζητήθηκε να λάβουν μέρος σε τρία έως πέντε μαθήματα για περίπου 15 ώρες εβδομαδιαίως, κάτι παρόμοιο με μαθήματα προπτυχιακών φοιτητών. Τα μαθήματα περιελάμβαναν Ισπανικά, τη χρήση ενός iPad, φωτογραφία, ζωγραφική και μουσική σύνθεση.
Πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τα μαθήματα, οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε γνωστικές αξιολογήσεις, για να εκτιμηθεί η λειτουργία της μνήμης τους, ο γνωστικός έλεγχος και η σποραδική μνήμη όπως να θυμούνται πού έχουν παρκάρει.
Μετά από 1,5 μήνα παρατηρήθηκε πως οι συμμετέχοντες είχαν αυξημένες γνωστικές ικανότητες σε επίπεδα παρόμοια με ανθρώπους μέσης ηλικίας, δηλαδή 30 χρόνια νεότερους. Η ομάδα ελέγχου που δεν είχε λάβει μέρος σε μαθήματα δεν έδειξε αλλαγές στην απόδοσή της.
«Το σημαντικό μήνυμα είναι πως οι γηραιότεροι ενήλικες μπορούν να αντλήσουν νέες γνώσεις ταυτόχρονα και κάνοντάς το θα μπορούσαν να βελτιώσουν τη γνωστική τους λειτουργία. Οι μελέτες έδειξαν στοιχεία ότι οι έντονες εμπειρίες μάθησης που μοιάζουν με εκείνες που έχουν νεότεροι πληθυσμοί και ενδέχεται να προσφέρει οφέλη στις γνωστικές τους ικανότητες», κατέληξε η Δρ. Wu.
ygeiamou.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου