Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε σήμερα τα αποτελέσματα του Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI) για το 2016. Από τα ευρήματα προκύπτει ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν σημειώσει πρόοδο σε σχέση με πέρσι, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δρομολόγησε τη Στρατηγική για την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά.
Τα αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν σήμερα υπογραμμίζουν ότι σημειώθηκαν βελτιώσεις αλλά, παράλληλα, δείχνουν ότι ο ρυθμός προόδου επιβραδύνεται. Είναι αναγκαίο να ληφθούν μέτρα τόσο σε επίπεδο ΕΕ όσο και σε εθνικό επίπεδο, ώστε να αρθούν τα εμπόδια που εμποδίζουν την πλήρη αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων από τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Η Ελλάδα έχει συνολική βαθμολογία 0,37 και κατατάσσεται στην 26η θέση μεταξύ των 28 κρατών μελών της ΕΕ. Σε σχέση με πέρσι, η Ελλάδα έχει σημειώσει πρόοδο όσον αφορά τη συνδεσιμότητα. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το 99% των ελληνικών νοικοκυριών έχουν πρόσβαση σε σταθερές ευρυζωνικές υπηρεσίες, το 34% δεν έχει ακόμη συνδρομή σε αυτές. Η Ελλάδα υστερεί από την πλευρά της ζήτησης, με χαμηλό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων (μόνο το 63% είναι τακτικοί χρήστες του διαδικτύου, ενώ το 30% δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ το διαδίκτυο) και εμπιστοσύνης (οι περισσότεροι Έλληνες εξακολουθούν να μην πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές ή ηλεκτρονικές συναλλαγές). Η κατάσταση αυτή αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας. Μπορείτε να δείτε όλα τα στοιχεία για την Ελλάδα εδώ.
Βασικές διαπιστώσεις του Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI)
Σχήμα 1
Τα αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν σήμερα υπογραμμίζουν ότι σημειώθηκαν βελτιώσεις αλλά, παράλληλα, δείχνουν ότι ο ρυθμός προόδου επιβραδύνεται. Είναι αναγκαίο να ληφθούν μέτρα τόσο σε επίπεδο ΕΕ όσο και σε εθνικό επίπεδο, ώστε να αρθούν τα εμπόδια που εμποδίζουν την πλήρη αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων από τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Η Ελλάδα έχει συνολική βαθμολογία 0,37 και κατατάσσεται στην 26η θέση μεταξύ των 28 κρατών μελών της ΕΕ. Σε σχέση με πέρσι, η Ελλάδα έχει σημειώσει πρόοδο όσον αφορά τη συνδεσιμότητα. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το 99% των ελληνικών νοικοκυριών έχουν πρόσβαση σε σταθερές ευρυζωνικές υπηρεσίες, το 34% δεν έχει ακόμη συνδρομή σε αυτές. Η Ελλάδα υστερεί από την πλευρά της ζήτησης, με χαμηλό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων (μόνο το 63% είναι τακτικοί χρήστες του διαδικτύου, ενώ το 30% δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ το διαδίκτυο) και εμπιστοσύνης (οι περισσότεροι Έλληνες εξακολουθούν να μην πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές ή ηλεκτρονικές συναλλαγές). Η κατάσταση αυτή αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας. Μπορείτε να δείτε όλα τα στοιχεία για την Ελλάδα εδώ.
Βασικές διαπιστώσεις του Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI)
- Η ΕΕ σημειώνει πρόοδο, αλλά με αργό ρυθμό: η βαθμολογία της ΕΕ συνολικά είναι 0,52 με μέγιστο το 1, δηλαδή είναι βελτιωμένη σε σχέση με πέρσι, που ήταν 0,5. Όλες οι χώρες της ΕΕ, εκτός από τη Σουηδία, βελτίωσαν τη βαθμολογία τους.
- Η Δανία, οι Κάτω Χώρες, η Σουηδία και η Φινλανδία συνεχίζουν να κατέχουν τα πρωτεία στην κατάταξη του DESI.
- Οι Κάτω Χώρες, η Εσθονία, η Γερμανία, η Μάλτα, η Αυστρία και η Πορτογαλία είναι οι χώρες που αναπτύσσονται ταχύτερα και σημειώνουν τη μεγαλύτερη πρόοδο. Περισσότερες πληροφορίες για τις επιδόσεις κάθε χώρας θα βρείτε στα προφίλ των χωρών και σε ενημερωτικό δελτίο.
Σχήμα 1
- Απαιτούνται μέτρα για να κατακτηθούν οι πρώτες θέσεις παγκοσμίως: Για πρώτη φορά, η Επιτροπή συγκρίνει επίσης την ΕΕ με ορισμένες από τις πλέον «ψηφιοποιημένες» χώρες στον κόσμο (Ιαπωνία, ΗΠΑ και Νότια Κορέα). Αν και η πλήρης έκθεση σχετικά με τον διεθνή Δείκτη για τις ψηφιακές επιδόσεις θα είναι διαθέσιμη περί τα μέσα Μαρτίου 2016, τα προκαταρκτικά αποτελέσματα δείχνουν ότι οι χώρες της ΕΕ με τις καλύτερες επιδόσεις στον ψηφιακό τομέα βρίσκονται επίσης στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης. Ωστόσο, η ΕΕ στο σύνολό της πρέπει να κάνει σημαντικές προσπάθειες ώστε να ηγηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Περισσότερα στοιχεία διατίθενται σε ενημερωτικό δελτίο.
- Παρά την πρόοδο που σημειώθηκε, η συνδεσιμότητα πρέπει να βελτιωθεί μακροπρόθεσμα: το 71% των ευρωπαϊκών νοικοκυριών μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ευρυζωνικές υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων (τουλάχιστον 30 Mbps) σε σύγκριση με το 62% τον προηγούμενο χρόνο. Η ΕΕ βρίσκεται στον σωστό δρόμο για να αποκτήσει πλήρη κάλυψη έως το 2020. Ο αριθμός των κινητών ευρυζωνικών συνδρομών αυξάνει ταχέως, από 64 συνδρομές ανά 100 Ευρωπαίους το 2014 σε 75 σήμερα. Η ΕΕ πρέπει να είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στη μελλοντική ζήτηση και να παράσχει τη νέα γενιά δικτύων επικοινωνιών (5G). Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Επιτροπή πρόκειται να αναθεωρήσει, μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, τους κανόνες της ΕΕ για τις τηλεπικοινωνίες, ώστε να ληφθούν υπόψη οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι προκλήσεις της αγοράς.
- Υπάρχει ανάγκη βελτίωσης των ψηφιακών δεξιοτήτων: ενώ ο αριθμός των πτυχιούχων θετικών επιστημών, τεχνολογίας, μηχανικής και μαθηματικών (STEM) αυξήθηκε ελαφρά στην ΕΕ, οι μισοί σχεδόν Ευρωπαίοι (45%) δεν διαθέτουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες (αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων, χρησιμοποίηση εργαλείων επεξεργασίας ή εγκατάσταση νέων συσκευών). Η Επιτροπή θα αντιμετωπίσει το θέμα των ψηφιακών δεξιοτήτων και της σχετικής κατάρτισης στο πλαίσιο του προσεχούς προγράμματος δράσης για τις δεξιότητες στην ΕΕ, εντός του τρέχοντος έτους.
- Ηλεκτρονικό εμπόριο, μια χαμένη ευκαιρία για τις μικρότερες επιχειρήσεις: το 65% των χρηστών του διαδικτύου στην Ευρώπη πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές. Ωστόσο, μόνο το 16% των ΜΜΕ πωλούν μέσω διαδικτύου, εκ των οποίων λιγότερες από τις μισές πραγματοποιούν διασυνοριακές πωλήσεις (7,5%). Για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, η Επιτροπή υπέβαλε τον Δεκέμβριο προτάσεις για τις ψηφιακές συμβάσεις (δελτίο Τύπου) με στόχο την καλύτερη προστασία των καταναλωτών που πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές και την παροχή βοήθειας στις επιχειρήσεις για να επεκτείνουν τις διαδικτυακές τους πωλήσεις. Η Επιτροπή θα υποβάλει δέσμη νομοθετικών μέτρων τον Μάιο ώστε να ενισχύσει περαιτέρω το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η δέσμη αυτή θα περιλαμβάνει μέτρα για την αντιμετώπιση του αδικαιολόγητου γεωγραφικού αποκλεισμού, τη βελτίωση της διαφάνειας των αγορών διασυνοριακής μεταφοράς δεμάτων, και την καλύτερη εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών σε διασυνοριακό επίπεδο.
- Υπάρχουν περισσότερες διαδικτυακές δημόσιες υπηρεσίες, αλλά υποχρησιμοποιούνται: οι δείκτες δείχνουν ότι οι δημόσιες αρχές παρέχουν ένα ευρύτερο φάσμα υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου (π.χ. οι πολίτες μπορούν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να δηλώνουν την αλλαγή κατοικίας τους, τη γέννηση ενός παιδιού και άλλα σημαντικά γεγονότα). Ωστόσο, ο αριθμός των χρηστών του διαδικτύου που επικοινωνούν με τις αρχές ηλεκτρονικά παραμένει στάσιμος (32%).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου