Πέμπτη 4 Ιανουαρίου 2018

Στο 10%-15% των παιδιών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης συναντάται δυσλεξία

Το έμπρακτο ενδιαφέρον της για τα ζητήματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης επιβεβαίωσε -για μία ακόμη φορά- η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, η οποία υποστήριξε και φιλοξένησε τις εργασίες του 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Δυσλεξίας. Πραγματοποιήθηκε το διήμερο 9 και 10 Δεκεμβρίου στην αίθουσα “Seth Frank” της Σπουδαστικής Εστίας Aliki Perroti και διοργανώθηκε από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων Παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες Θεσσαλονίκης και Βόρειας Ελλάδας. Τίτλος του Συνεδρίου ήταν: «Η εξελικτική διαδρομή των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών – Δυσλεξία».
Οι εργασίες ξεκίνησαν με εισήγηση της Δρα. Αλεξάνδρας Κανέλλη από το Saint Leo University των Η.Π.Α. Το θέμα της εισήγησης ήταν: «Από την αναγνώριση έως την εφαρμογή: Συμβουλές για στρατηγικές έγκαιρης παρέμβασης», κατά τη διάρκεια της οποίας η Δρ. Αλεξάνδρα Κανέλλη παρουσίασε εφαρμοσμένα παραδείγματα διδασκαλίας στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή καθώς και λεπτομέρειες για το πώς λειτούργησαν στην πράξη, σε συνεργασία με τους καθηγητές Χρήστο Πεχλιβανίδη (φιλόλογο) και Μιχάλη Γιαννόπουλο(μαθηματικό). Επίσης, εκτίμησε τα οφέλη της μεθόδου, τόσο σε επίπεδο προσοχής και επίδοσης, όσο και σε θέματα προσωπικής ανάπτυξης των μαθητών.
Στόχος του συνεδρίου ήταν να ενημερώσει –μεταξύ άλλων- τους εμπλεκόμενους και την κοινή γνώμη για: τις ΕΜΔ -Δυσλεξία, την αναπτυξιακή εξέλιξη τους και τον τρόπο αντιμετώπισης των δυσκολιών τους. Οι εργασίες του συνεδρίου απευθύνονταν σε γονείς, εκπαιδευτικούς προσχολικής, σχολικής ηλικίας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικότητες Ειδικής Αγωγής και παιδίατρους. Η δυσλεξία είναι μορφή μαθησιακής δυσκολίας, κατά την οποία το άτομο, μικρής ή μεγάλης ηλικίας, παρουσιάζει δυσκολίες στην ανάλυση των λέξεων σε ακουστικές μονάδες συλλαβικής βάσης και στη σύνθεση συλλαβικών ακουστικών μονάδων σε λεκτικά σύνολα με εννοιακό περιεχόμενο. Όπως έγινε γνωστό, η δυσλεξία συναντάται στο 10%-15% των παιδιών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (αγόρια - κορίτσια = 4:1). Επίσης, ένα στα τρία παιδιά έχει διαταραχές στο γραπτό και τον προφορικό λόγο.
Στην εισήγηση του ο καθηγητής του University of Amsterdam, Aryan van der Leij υπογράμμισε ότι η πρώιμη παρέμβαση με τη βοήθεια υπολογιστή στην πιο ευαίσθητη περίοδο της μάθησης του αλφαβητικού συστήματος μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη προβλημάτων ανάγνωσης (συμπεριλαμβανομένου του χαμηλού γραμματισμού) και να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης δυσλεξίας, ακόμη και όταν υπάρχει ισχυρός γενετικός κίνδυνος. Η ειδικευμένη σε θέματα αξιολόγησης και παρέμβασης των μαθησιακών δυσκολιών και ειδικότερα της ανάγνωσης, Αγγελική Μουζάκη, τόνισε ότι με τη χρήση της τεχνολογίας και την αξιοποίηση φορητών συσκευών (tablets) είναι εφικτή η άμεση ανίχνευση των δυνατοτήτων ή ελλειμμάτων του κάθε παιδιού στους βασικούς τομείς της γλωσσικής ανάπτυξης, ο σχεδιασμός της εξατομικευμένης διδασκαλίας του και η αξιολόγηση της ανταπόκρισής του σε αυτή. Από την πλευρά της, η επ.καθηγήτρια Αναπτυξιακής και Συμπεριφορικής Παιδιατρικής του ΕΚΠΑ Νένη Περβανίδου τόνισε ότι η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) και η δυσλεξία είναι διακριτές καταστάσεις οι οποίες συχνά συνυπάρχουν, χωρίς να έχουν αιτιολογική σχέση μεταξύ τους. «Η έρευνα έχει δείξει ότι τα γονίδια κινδύνου στη ΔΕΠΥ και τη δυσλεξία είναι διαφορετικά, ωστόσο, πολλοί περιβαλλοντικοί προγεννητικοί και περιγεννητικοί παράγοντες κινδύνου είναι κοινοί στις δυο καταστάσεις. Τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της ΔΕΠΥ και οι πρώιμες ενδείξεις της δυσλεξίας είναι επίσης διακριτά, κάποια όμως στοιχεία μπορεί να αλληλοεπικαλύπτονται στην προσχολική ηλικία», είπε. Ο αν.καθηγητής Ψυχολογίας του πανεπιστημίου Κύπρου, Γιώργος Σπανούδης, είπε ότι σε νευροβιολογικό επίπεδο, η πρόσφατη έρευνα επιβεβαιώνει ότι η δυσλεξία χαρακτηρίζεται από δυσλειτουργία του γλωσσικού δικτύου που εντοπίζεται στο αριστερό ημισφαίριο και εμπλέκει επίσης στην εκδήλωσή της τη μη φυσιολογική ανάπτυξη της λευκής ουσίας.
Υπενθυμίζεται η έμπρακτη ενασχόληση της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής με την δυσλεξία και την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών. Στην Σχολή ιδρύθηκε το πρόγραμμα "Arcadia", με υπεύθυνη την ειδική παιδαγωγό Κατερίνα Σταματίκα και με στόχο την παροχή βοήθειας σε μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες και αποτελεί, ακόμα και σήμερα, ένα από τα λίγα προγράμματα που εφαρμόζονται στην Ελλάδα για αυτό το σκοπό. Τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει στην ανάπτυξη και την εφαρμογή του προγράμματος έχουν επιτευχθεί σε μεγάλο βαθμό χάρη στην αμέριστη συμπαράσταση του Androus Foundation και άλλων υποστηρικτών της Σχολής –όπως το Ίδρυμα Σαμούρκα και το Demos Foundation– οι οποίοι έχουν δωρίσει μεγάλα ποσά για τη δημιουργία, τον εξοπλισμό και την κάλυψη δαπανών του προγράμματος.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου