Αν ρωτήσουμε τους περισσότερους ανθρώπους γιατί τρώνε κρέας, η πλειονότητα θα μιλήσει για τη γεύση ή τη θρεπτική του αξία. Ωστόσο, η ψυχολογική έρευνα δείχνει ότι υπάρχει ένα άλλο κίνητρο, το οποίο βρίσκεται συνήθως στο υποσυνείδητο.
Το κρέας είναι ένα σύμβολο κοινωνικού στάτους και «μετράει» περισσότερο για εκείνους που βρίσκονται σε χαμηλότερη οικονομική και κοινωνική θέση.
Στις γεωργικές κοινωνίες του παρελθόντος, το κρέας ήταν σπάνιο και ακριβό. Οι βασιλιάδες και οι πλούσιοι έμποροι ήταν εκείνοι που μπορούσαν να το καταναλώσουν. Ο υπόλοιπος λαός, αγρότες και εργάτες, θα ήταν τυχεροί να το δοκιμάσουν δυο-τρεις φορές το χρόνο.
Έτσι, η σημερινή κατάσταση, όπου οι άνθρωποι με χαμηλότερη κοινωνικοοικονομική κατάσταση (SES) καταναλώνουν περισσότερο κρέας στην Ευρώπη από εκείνους με υψηλότερα εισοδήματα, είναι ανωμαλία.
Το SES είναι η μέτρηση της οικονομικής και κοινωνικής θέσης ενός ατόμου ή μιας οικογένειας σε σχέση με άλλους, με βάση το εισόδημα, την εκπαίδευση και την εξουσία. Ωστόσο, χρησιμοποιείται συνηθέστερα για να απεικονίσει μια οικονομική διαφορά στην κοινωνία ως σύνολο.
Το χάσμα τιμών μπορεί να μην είναι, σήμερα, τόσο μεγάλο όσο στις μεσαιωνικές εποχές, αλλά το κρέας εξακολουθεί να είναι συχνά πιο ακριβό από εναλλακτικές λύσεις.
Οι ερευνητές Δρ. Γουτζίν Τσαν (Eugene Chan) από το Πανεπιστήμιο Μόνας (Monash), της Αυστραλίας και η Δρ Ναταλίνα Ζλάτεφσκα (Natalina Zlatevska) του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ διερεύνησαν τι μπορεί να κάνει τους ανθρώπους με λιγότερα χρήματα να επιλέγουν την ακριβότερη επιλογή.
«Ζητήσαμε από ορισμένους συμμετέχοντες φοιτητές να δηλώσουν τι μπορεί να τα αγοράσουν αν κέρδιζαν 40.000 ευρώ από τη δουλειά τους», δήλωσε ο Chan για την έρευνα που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Appetite. «Άλλοι στη μελέτη κλήθηκαν να σκεφτούν τι δεν μπορούν να πάρουν με αυτά τα έσοδα».
Αμφότερες οι ομάδες έδωσαν ερωτήσεις για να διαπιστώσουν πώς αντιλαμβανόταν την κοινωνική θέση τους και πώς έβλεπαν εκείνους με περισσότερους υλικούς πόρους.
Στους συμμετέχοντες έπειτα προσφέρθηκε ένα γεύμα και παρατηρήθηκε η επιλογή τους στο φαγητό. Όσοι είχαν περιγράψει ότι αισθάνονται χαμηλά στην κλίμακα του SES και είχαν περισσότερο έντονο άγχος για την κοινωνική τους θέση, επέλεξαν μπιφτέκια κρέατος σε σχέση με τις επιλογές για χορτοφάγους.
«Υπάρχει μια συμβολική συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης κρέατος και της εξουσίας, της δύναμης και της αρρενωπότητας», δήλωσε η Zlatevska. «Είναι παραδοσιακά ένα φαγητό υψηλού στάτους, που προσφέρεται στους καλεσμένους ή σε γιορταστικά γεύματα, ως στοιχείο βελτίωσης κοινωνικής θέσης».
Ο Chan αναφέρθηκε και σε ιστορικές επιρροές. «Αν πάτε αρκετά χρόνια πίσω θα δείτε ότι οι άνθρωποι που έτρωγαν κρέας ήταν πιο ισχυροί από εκείνους που δεν μπορούσαν να το αντέξουν οικονομικά».
Ο Chan αναγνώρισε, πάντως, ότι σήμερα τα πράγματα έχουν αντιστραφεί, με τη χορτοφαγική δίαιτα και τη δίαιτα χαμηλών κρεατικών, που είναι πιο συχνή μεταξύ διασημοτήτων από το ευρύ κοινό. Έτσι, οι πλούσιοι δεν τρώνε τόσο κρέας, όσο αυτοί που βρίσκονται σε χαμηλότερη κοινωνική θέση.
Πηγή: IFL Science / Εικόνες Unsplah / Επιμέλεια Snoopit24
Το κρέας είναι ένα σύμβολο κοινωνικού στάτους και «μετράει» περισσότερο για εκείνους που βρίσκονται σε χαμηλότερη οικονομική και κοινωνική θέση.
Στις γεωργικές κοινωνίες του παρελθόντος, το κρέας ήταν σπάνιο και ακριβό. Οι βασιλιάδες και οι πλούσιοι έμποροι ήταν εκείνοι που μπορούσαν να το καταναλώσουν. Ο υπόλοιπος λαός, αγρότες και εργάτες, θα ήταν τυχεροί να το δοκιμάσουν δυο-τρεις φορές το χρόνο.
Έτσι, η σημερινή κατάσταση, όπου οι άνθρωποι με χαμηλότερη κοινωνικοοικονομική κατάσταση (SES) καταναλώνουν περισσότερο κρέας στην Ευρώπη από εκείνους με υψηλότερα εισοδήματα, είναι ανωμαλία.
Το SES είναι η μέτρηση της οικονομικής και κοινωνικής θέσης ενός ατόμου ή μιας οικογένειας σε σχέση με άλλους, με βάση το εισόδημα, την εκπαίδευση και την εξουσία. Ωστόσο, χρησιμοποιείται συνηθέστερα για να απεικονίσει μια οικονομική διαφορά στην κοινωνία ως σύνολο.
Το χάσμα τιμών μπορεί να μην είναι, σήμερα, τόσο μεγάλο όσο στις μεσαιωνικές εποχές, αλλά το κρέας εξακολουθεί να είναι συχνά πιο ακριβό από εναλλακτικές λύσεις.
Οι ερευνητές Δρ. Γουτζίν Τσαν (Eugene Chan) από το Πανεπιστήμιο Μόνας (Monash), της Αυστραλίας και η Δρ Ναταλίνα Ζλάτεφσκα (Natalina Zlatevska) του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ διερεύνησαν τι μπορεί να κάνει τους ανθρώπους με λιγότερα χρήματα να επιλέγουν την ακριβότερη επιλογή.
«Ζητήσαμε από ορισμένους συμμετέχοντες φοιτητές να δηλώσουν τι μπορεί να τα αγοράσουν αν κέρδιζαν 40.000 ευρώ από τη δουλειά τους», δήλωσε ο Chan για την έρευνα που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Appetite. «Άλλοι στη μελέτη κλήθηκαν να σκεφτούν τι δεν μπορούν να πάρουν με αυτά τα έσοδα».
Αμφότερες οι ομάδες έδωσαν ερωτήσεις για να διαπιστώσουν πώς αντιλαμβανόταν την κοινωνική θέση τους και πώς έβλεπαν εκείνους με περισσότερους υλικούς πόρους.
Στους συμμετέχοντες έπειτα προσφέρθηκε ένα γεύμα και παρατηρήθηκε η επιλογή τους στο φαγητό. Όσοι είχαν περιγράψει ότι αισθάνονται χαμηλά στην κλίμακα του SES και είχαν περισσότερο έντονο άγχος για την κοινωνική τους θέση, επέλεξαν μπιφτέκια κρέατος σε σχέση με τις επιλογές για χορτοφάγους.
«Υπάρχει μια συμβολική συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης κρέατος και της εξουσίας, της δύναμης και της αρρενωπότητας», δήλωσε η Zlatevska. «Είναι παραδοσιακά ένα φαγητό υψηλού στάτους, που προσφέρεται στους καλεσμένους ή σε γιορταστικά γεύματα, ως στοιχείο βελτίωσης κοινωνικής θέσης».
Ο Chan αναφέρθηκε και σε ιστορικές επιρροές. «Αν πάτε αρκετά χρόνια πίσω θα δείτε ότι οι άνθρωποι που έτρωγαν κρέας ήταν πιο ισχυροί από εκείνους που δεν μπορούσαν να το αντέξουν οικονομικά».
Ο Chan αναγνώρισε, πάντως, ότι σήμερα τα πράγματα έχουν αντιστραφεί, με τη χορτοφαγική δίαιτα και τη δίαιτα χαμηλών κρεατικών, που είναι πιο συχνή μεταξύ διασημοτήτων από το ευρύ κοινό. Έτσι, οι πλούσιοι δεν τρώνε τόσο κρέας, όσο αυτοί που βρίσκονται σε χαμηλότερη κοινωνική θέση.
Πηγή: IFL Science / Εικόνες Unsplah / Επιμέλεια Snoopit24
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου