Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2019

Τα στάδια της δημιουργικής γραφής και οι απαιτούμενες δεξιότητες για την κατάκτησή της

Ο γραπτός λόγος είναι μία πολύπλοκη διαδικασία που δεν κατακτάται αυτόματα ως μια επέκταση του προφορικού λόγου, αλλά προϋποθέτει διαφορετικές ικανότητες επεξεργασίας και απαιτεί ειδική διδασκαλία παράλληλα με την ανάγνωση. Οι περισσότεροι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες αντιμετωπίζουν προβλήματα στην γραπτή έκφραση.
Η διδασκαλία της γραφής ενός κειμένου ακολουθεί μία διαδικασία που πραγματοποιείται μέσα από τρία στάδια: α) της προ-γραφής, όπου πραγματοποιείται ο βασικός σχεδιασμός β) της γραφής, όπου ο συγγραφέας μεταφέρει όλες τις σκέψεις και τις ιδέες του στο γραπτό λόγο και γ) της μετά-γραφής, που περιλαμβάνει τον έλεγχο και την επανεξέταση του κειμένου. Σε κάθε στάδιο απαιτείται η κατάκτηση διαφορετικών δεξιοτήτων.
Τα στάδια της δημιουργικής γραφής και οι απαιτούμενες δεξιότητες για την κατάκτησή της:
ΕπίπεδοΣτόχοςΔεξιότητες
Προ-γραφήΣχεδιασμός και οργάνωση σκέψεωνΚατανοεί αυτά που λέγονται.
Εκφράζει τις σκέψεις του.
Έχει αρκετές σχετικές εμπειρίες
Κάνει συσχετίσεις με άλλα γεγονότα και τις εμπειρίες του.
Ανακαλύπτει ιδέες και θέματα.
Εξηγεί ένα θέμα σε κάποιον/α
Ομαδοποιεί τις ιδέες και αποφεύγει άσχετες ιδέες.
Επικρατεί χρονική αλληλουχία και ακολουθία σε αυτά που εκφράζει.
Συμπεραίνει.
Κάνει περιλήψεις
Επιθυμεί να επικοινωνήσει με το γραπτό λόγο.
ΓραφήΕπιλογή σημασιολογικών, συντακτικών και μορφολογικών συστατικών




Εμπλουτισμός με γραφοσυμβολικά συστατικά
Επιλέγει το κατάλληλο λεξιλόγιο και τοποθετεί τις λέξεις σε προτάσεις.
Χρησιμοποιεί προτάσεις με νόημα, σωστές γραμματικές και συντακτικές σχέσεις.
Χρησιμοποιεί ποικίλες προτάσεις.
Έχει υψηλό επίπεδο φωνολογικής ενημερότητας.
Ανακαλεί σχήματα και μορφές γραμμάτων.
Βάζει σημεία στίξης και χρησιμοποιεί κεφαλαία.
Μετά-γραφήΈλεγχος περιεχομένου




Έλεγχος δομής


Έλεγχος γραφοσυμβολικών συστατικών
Εντοπίζει ασάφειες
Συμπληρώνει λεπτομέρειες
Αναγνωρίζει τη βασική και τις δευτερεύουσες ιδέες
Διαγράφει άσχετο υλικό
Εμπλουτίζει το λεξιλόγιο
Επανεξετάζει τις λανθασμένες προτάσεις
Συνδέει λέξεις και προτάσεις
Τοποθετεί τα σημεία στίξης και τα κεφαλαία γράμματα
Ελέγχει την ορθογραφία
Βελτιώνει τη γενική εμφάνιση

                                                          Αλκμήνη Οικονομάκη, Ειδική Παιδαγωγός M.Ed.
Πηγή:
Παντελιάδου, Σ. (2000). Μαθησιακές Δυσκολίες και Εκπαιδευτική Πράξη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου