Στάδια σχεδίασης
Προτιμήσεις φύλου και χρώματος
Θέση του σχεδίου στη σελίδα
Ποιά συναισθήματα αποκαλύπτουν τα σχέδιά τους;
Πώς να ενθαρρύνετε τις ζωγραφιές των παιδιών σας;
Οι ζωγραφιές των παιδιών μπορούν να σας πουν τόσα πολλά για τους φόβους, τις χαρές, τα όνειρα, τις ελπίδες και τους εφιάλτες τους, αλλά σας δίνουν επίσης μια πολύτιμη εικόνα της προσωπικότητάς τους. Οι καλλιτεχνικές εμπειρίες βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν ανεξαρτησία εντός ορίων και τους δίνουν την ευκαιρία να αναπαραστήσουν τις ιδέες τους σε χαρτί ή σε άλλες μορφές.
Τα παιδιά ξεκινούν τη διαδικασία ζωγραφικής τους από τη στιγμή που μπορούν να κρατήσουν ένα μαρκαδόρο ή μολύβι και να το βάλουν σε χαρτί. Για τα μικρά παιδιά το σχέδιο αντιπροσωπεύει μια φυσική δραστηριότητα, συνήθως με πολλή απόλαυση. Ζωγραφίζουν για να εκφράσουν συναισθήματα γιατί δεν ξέρουν πώς να τα εκφράσουν με λέξεις. Εκφράζουν τους φόβους, τις χαρές, τα όνειρα, τις ελπίδες και τους εφιάλτες τους μέσω σχεδίων, και επίσης σας δίνουν πληροφορίες για τις σχέσεις τους με τον κόσμο και τον εαυτό τους.
Το σχέδιο είναι μια διέξοδος επικοινωνίας και τα έργα τέχνης των παιδιών αντιπροσωπεύουν μια άποψη της προσωπικότητάς τους. Οι παιδικές ζωγραφιές είναι μοναδικές και μπορούν να μας δώσουν ακριβείς πληροφορίες για τους μικρούς καλλιτέχνες.
Κάθε γονιός ελπίζει να βρει κάποιο νόημα στις ζωγραφιές του παιδιού του. Μερικές φορές τα σχέδια είναι απλά σχέδια, χωρίς τίποτα περισσότερο από ένα διασκεδαστικό παιχνίδι που εμφανίζεται στη σελίδα. Αλλά μερικές φορές, η ερμηνεία των ζωγραφιών των παιδιών σημαίνει ότι υπάρχει ένα βαθύτερο επίπεδο αυτού που σκέφτονται και αισθάνονται.
Επομένως, επιτρέψτε στο παιδί να σας πει τι σημαίνει για εκείνο το σχέδιο που έφτιαξε. Κάνοντας ερωτήσεις, όπως το τι κάνουν τα άτομα στη ζωγραφική, μπορεί να αανακαλύψετε πράγματα για το παιδί σας που μπορεί να μην τα δείτε ποτέ μόνοι σας.
Photo by Kostiantyn Li on Unsplash
Στάδια σχεδίασης
Υπάρχουν τρία στάδια της ζωγραφικής των παιδιών: Σκαρίφημα, Προ-Σχηματικά και Σχηματικά στάδια.
Σκαρίφημα (2-4 ετών)
Σε αυτό το στάδιο, δεν υπάρχει ρεαλισμός στις εικόνες και είναι ως επί το πλείστων απλώς σημάδια σε μια σελίδα. Μπορεί να φαίνεται ότι δεν υπάρχει τίποτα εκεί, αλλά μερικές φορές τα παιδιά δημιουργούν κάτι που ονομάζεται «τυχαίος ρεαλισμός». Αυτό σημαίνει ότι όταν τελειώσουν οι μουντζούρες, μπορεί να μπορείτε να δείτε ορισμένα σχήματα, που μοιάζουν με αυτοκίνητο ή σπίτι.
Προ-Σχηματική (4-7 ετών)
Σε αυτό το στάδιο, τα παιδιά προσπαθούν να δημιουργήσουν πράγματα που βλέπουν με τα μάτια τους. Θα μπορούσαν να ζωγραφίσουν τα πιο απλά πράγματα, όπως πρόσωπα, φιγούρες, αυτοκίνητα, φορτηγά, δέντρα και σπίτια. Συνήθως δεν υπάρχουν ρεαλιστικές λεπτομέρειες σε αυτά τα σχέδια. Στο τέλος της σκηνής, αρχίζουν να προσθέτουν ορισμένα πράγματα που ξεχωρίζουν, όπως λουλούδια μπροστά από ένα σπίτι ή ρούχα στις φιγούρες των ραβδιών.
Σχηματικό (7+ έτη)
Σε αυτό το στάδιο, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις σχήματος. Για παράδειγμα, ένα σχέδιο του ωκεανού μπορεί να περιλαμβάνει γλάρους, αστερίες, μια μπάλα παραλίας, άτομα που φορούν μαγιό κ.λπ. Λέξεις και σύμβολα μπορεί να προστεθούν για να δώσουν περαιτέρω μηνύματα που εξηγούν το σχέδιο. Τα σχέδια των ανθρώπων θα έχουν περισσότερες λεπτομέρειες, συμπεριλαμβανομένων πιθανώς ακόμα και φακίδων. Υπάρχει περισσότερο βάθος και ρεαλισμός.
Προτιμήσεις φύλου και χρώματος
Υπάρχουν κάποιες διαφορές μεταξύ του τρόπου και του τι ζωγραφίζουν τα κορίτσια και τα αγόρια. Τα κορίτσια συνήθως σχεδιάζουν στρογγυλά σχήματα, συμπεριλαμβανομένων λουλουδιών και καρδιών, ενώ οι γωνίες, τα κουτιά και οι πιο ευθείες γραμμές είναι χαρακτηριστικά των αγοριών, μαζί με αυτοκίνητα, λεωφορεία κ.λπ. Σε γενικές γραμμές, υπάρχει μια τάση για τα παιδιά να προτιμούν να σχεδιάζουν το δικό τους φύλο.Επιπλέον, ορισμένοι ερευνητές ανέφεραν ότι τα κορίτσια τείνουν να χρησιμοποιούν περισσότερα χρώματα ανά σχέδιο από ό,τι τα αγόρια, με προτίμηση στα πιο ζεστά χρώματα (δηλαδή το ροζ) και ότι τα αγόρια δείχνουν προτίμηση στα πιο ψυχρά χρώματα (δηλαδή το μπλε).
Η επιλογή του χρώματος προφανώς είναι σημαντική:
Το μαύρο και το μωβ υποδηλώνουν κυριαρχία και μπορεί να χρησιμοποιηθούν από ένα παιδί που είναι σχετικά απαιτητικό.
Το μπλε είναι δημοφιλές στα παιδιά που έχουν μια περιποιητική φύση και απολαμβάνουν την παρέα.
Το κόκκινο είναι το χρώμα του ενθουσιασμού.
Το ροζ δείχνει ανάγκη για αγάπη και εκτίμηση και χρησιμοποιείται συχνά από τα κορίτσια.
Το πράσινο είναι το χρώμα όσων τους αρέσει να είναι διαφορετικοί, τους αρέσει το διάστημα και είναι καλλιτεχνικές φλέβες και έξυπνοι.
Το κίτρινο δείχνει επίσης ευφυΐα και ηλιόλουστη φύση.
Photo by Markus Spiske on Unsplash
Θέση του σχεδίου στη σελίδα
Όσον αφορά την τοποθέτηση στη σελίδα, προφανώς η αριστερή πλευρά της σελίδας συνδέεται παραδοσιακά με το παρελθόν και με τη φροντίδα. Συνδέεται επίσης με τις μητέρες.
Η δεξιά πλευρά σχετίζεται με ένα ενδιαφέρον για το μέλλον και την ανάγκη για επικοινωνία.
Ένα παιδί που τοποθετεί ένα σχέδιο καλού μεγέθους σε περίοπτη θέση στη σελίδα θεωρείται ότι είναι καλά ισορροπημένο και ασφαλές, ενώ αντίθετα, μικρές φιγούρες που σχεδιάζονται στην κάτω άκρη του χαρτιού ή κοντά σε αυτήν ή σε μια γωνία, εκφράζουν συναισθήματα ανεπάρκειας ή ανασφάλειας και φόβου.
Ποιά συναισθήματα αποκαλύπτουν τα σχέδιά τους;
Πολλά συναισθήματα μπορούν να αποκαλυφθούν από τις ζωγραφιές του παιδιού σας, αλλά μην παρασυρθείτε πολύ με τα πράγματα που μπορεί να σημαίνουν μέχρι το παιδί σας να έχει χρόνο να σας τα εξηγήσει. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα σημεία που έχουν βρει οι ερευνητές που μπορεί να δείχνουν αυτό που πραγματικά αισθάνεται ένα παιδί. Λεπτομερείς, προσεκτικές ζωγραφιές μπορεί να αποκαλύψουν ένα παιδί που νιώθει την ανάγκη να προσπαθήσει πολύ σκληρά.
Η ποιότητα της γραμμής μπορεί επίσης να είναι σημαντική, μια φιγούρα ζωγραφισμένη με φως, σπασμένες γραμμές, αποκαλύπτει ένα διστακτικό, ανασφαλές παιδί που φαίνεται να σκέφτεται καθώς ζωγραφίζει. Αντίθετα, η τολμηρή, συνεχής, ελεύθερα τραβηγμένη γραμμή εκφράζει την αυτοπεποίθηση και το αίσθημα ασφάλειας.
Η απουσία χεριών μερικές φορές ερμηνεύεται ως ένδειξη δειλίας, σημάδι μη επιθετικών παιδιών, ενώ η υπερβολή του μεγέθους των χεριών θεωρείται ως σύμβολο επιθετικών τάσεων εάν η φιγούρα είναι αυτοπροσωπογραφία. Ομοίως, τα μικροσκοπικά πόδια θεωρούνται σημάδι ανασφάλειας – κυριολεκτικά μια ασταθής βάση.
Photo by Ana Klipper on Unsplash
Πώς να ενθαρρύνετε τις ζωγραφιές των παιδιών σας;
Κάντε την τέχνη ένα τακτικό κομμάτι της καθημερινότητας του παιδιού σας.
Προσφέρετέ τους διάφορα σκεύη σχεδίασης όπως κραγιόνια, χοντρά μολύβια και μαρκαδόρους που πλένονται.
Κόψτε χάρτινες σακούλες για να σχεδιάσετε.
Μερικές φορές βοηθά τα μικρά παιδιά αν κολλήσετε το χαρτί στο τραπέζι, ώστε να μην μετακινείται καθώς σχεδιάζουν.
Δεν χρειάζονται οδηγίες. Αφήστε το παιδί σας να πειραματιστεί, να εξερευνήσει και να εκφράσει τη δημιουργικότητά του με τον δικό του τρόπο, νιώθοντας ότι έχει την στήριξή σας χωρίς ίχνος επικριτικότητας.
Μην ξεχνάτε ότι η ολοκληρωτική αποδοχή του παιδιού, είναι το α και το ω της καλής ψυχικής υγείας σε μακροπρόθεσμό επίπεδο.
Χρησιμοποιήστε την τέχνη για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκφράσει έντονα συναισθήματα. Εάν το παιδί σας νιώθει θυμό, βοηθήστε το να εκφράσει τέτοια συναισθήματα ζωγραφίζοντας μια πολύ θυμωμένη εικόνα.
Δείξτε την τέχνη και τη γραφή του παιδιού σας. Έτσι το παιδί σας γνωρίζει ότι η εργασία του/της εκτιμάται και είναι σημαντική.
Photo by Senjuti Kundu on Unsplash
Πληροφορίες από: novakdjokovicfoundation.org, mothersblog.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου