Ένας στους τρεις χρήστες του διαδικτύου παγκοσμίως είναι παιδί, ακόμη και δεν λαμβάνονται μέτρα για πρόσβαση σε ασφαλές διαδικτυακό περιεχόμενο. Αυτό αποκαλύπτει έκθεση της UNICEF, η οποία αφορά το πόσο ανυπεράσπιστα από τους κινδύνους του ψηφιακού κόσμου είναι τα παιδιά.
«Το Διαδίκτυο σχεδιάστηκε για ενήλικες, αλλά χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο από παιδιά και νέους - και η ψηφιακή τεχνολογία επηρεάζει όλο και περισσότερο τη ζωή και το μέλλον τους. Συνεπώς, οι ψηφιακές πολιτικές, πρακτικές και προϊόντα πρέπει να αντανακλούν καλύτερα τις ανάγκες των παιδιών, τις προοπτικές των παιδιών και τις φωνές των παιδιών», σημειώνει ο Άνθονι Λέικ, εκτελεστικός διευθυντής της UNICEF.
Η έκθεση «Η Κατάσταση των Παιδιών στον Κόσμο 2017: Τα παιδιά σε έναν ψηφιακό κόσμο», παρουσιάζει τους τρόπους με τους οποίους η ψηφιακή τεχνολογία επηρεάζει τη ζωή των παιδιών, εντοπίζοντας τις ευκαιρίες, καθώς και τους κινδύνους που υπάρχουν. Υπογραμμίζει τα ψηφιακά χάσματα και διερευνά τις τρέχουσες συζητήσεις σχετικά με τον αντίκτυπο του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ασφάλεια και την ευημερία των παιδιών. Υποστηρίζει, επίσης, ότι οι κυβερνήσεις και ο ιδιωτικός τομέας δεν έχουν ακολουθήσει το ρυθμό των αλλαγών, εκθέτοντας τα παιδιά σε νέους κινδύνους και ζημιές και αφήνοντας πίσω τα εκατομμύρια των πλέον μειονεκτούντων από αυτά.
Συγκεκριμένα από την έκθεση προκύπτει ότι:
Γίνεται, ακόμα, αναφορά στον τρόπο με τον οποίο το διαδίκτυο κάνει πιο ευάλωτα τα παιδιά σε κινδύνους και ζημιές, συμπεριλαμβανομένης της κατάχρησης των προσωπικών τους δεδομένων, της πρόσβασης σε επιβλαβές περιεχόμενο και του ηλεκτρονικού εκφοβισμού. Η πανταχού παρουσία των φορητών συσκευών, σύμφωνα με την έκθεση, έχει κάνει τη διαδικτυακή πρόσβαση για πολλά παιδιά λιγότερο ελεγχόμενη - και ενδεχομένως πιο επικίνδυνη.
Και ψηφιακά δίκτυα, όπως το Dark Web και τα κρυπτονομίσματα (cryptocurrencies), επιτρέπουν τις χειρότερες μορφές εκμετάλλευσης και κακοποίησης, συμπεριλαμβανομένης της διακίνησης και σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών σε απευθείας σύνδεση.
Η έκθεση παρουσιάζει τα τρέχοντα δεδομένα και αναλύσεις σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά και τον αντίκτυπο της ψηφιακής τεχνολογίας στην ευημερία των παιδιών, εξετάζοντας τις αυξανόμενες συζητήσεις για τον ψηφιακό «εθισμό» και την πιθανή επίδραση του χρόνου έκθεσης στην ανάπτυξη του εγκεφάλου.
Στις πρακτικές συστάσεις που βοηθούν στην καθοδήγηση αποτελεσματικότερης χάραξης πολιτικής και πιο υπεύθυνων επιχειρηματικών πρακτικών προς όφελος των παιδιών περιλαμβάνονται:
«Το Διαδίκτυο σχεδιάστηκε για ενήλικες, αλλά χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο από παιδιά και νέους - και η ψηφιακή τεχνολογία επηρεάζει όλο και περισσότερο τη ζωή και το μέλλον τους. Συνεπώς, οι ψηφιακές πολιτικές, πρακτικές και προϊόντα πρέπει να αντανακλούν καλύτερα τις ανάγκες των παιδιών, τις προοπτικές των παιδιών και τις φωνές των παιδιών», σημειώνει ο Άνθονι Λέικ, εκτελεστικός διευθυντής της UNICEF.
Η έκθεση «Η Κατάσταση των Παιδιών στον Κόσμο 2017: Τα παιδιά σε έναν ψηφιακό κόσμο», παρουσιάζει τους τρόπους με τους οποίους η ψηφιακή τεχνολογία επηρεάζει τη ζωή των παιδιών, εντοπίζοντας τις ευκαιρίες, καθώς και τους κινδύνους που υπάρχουν. Υπογραμμίζει τα ψηφιακά χάσματα και διερευνά τις τρέχουσες συζητήσεις σχετικά με τον αντίκτυπο του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ασφάλεια και την ευημερία των παιδιών. Υποστηρίζει, επίσης, ότι οι κυβερνήσεις και ο ιδιωτικός τομέας δεν έχουν ακολουθήσει το ρυθμό των αλλαγών, εκθέτοντας τα παιδιά σε νέους κινδύνους και ζημιές και αφήνοντας πίσω τα εκατομμύρια των πλέον μειονεκτούντων από αυτά.
Συγκεκριμένα από την έκθεση προκύπτει ότι:
- Οι νέοι είναι η πιο συνδεδεμένη ηλικιακή ομάδα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 71% είναι συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο, σε σύγκριση με το 48% του συνολικού πληθυσμού.
- Οι αφρικανικές νεολαίες είναι οι λιγότερο συνδεδεμένες, με περίπου 3 στους 5 νέους εκτός σύνδεσης, σε σύγκριση με μόλις 1 στους 25 στην Ευρώπη.
- Περίπου το 56% όλων των ιστότοπων είναι στα αγγλικά και πολλά παιδιά δεν μπορούν να βρουν περιεχόμενο που να καταλαβαίνουν ή που να είναι πολιτιστικά σχετικό.
- Περισσότερες από 9 στις 10 αναγνωρισμένες σε παγκόσμιο επίπεδο διευθύνσεις URL για τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών φιλοξενούνται σε πέντε χώρες - τον Καναδά, τη Γαλλία, τις Κάτω Χώρες, τη Ρωσία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Γίνεται, ακόμα, αναφορά στον τρόπο με τον οποίο το διαδίκτυο κάνει πιο ευάλωτα τα παιδιά σε κινδύνους και ζημιές, συμπεριλαμβανομένης της κατάχρησης των προσωπικών τους δεδομένων, της πρόσβασης σε επιβλαβές περιεχόμενο και του ηλεκτρονικού εκφοβισμού. Η πανταχού παρουσία των φορητών συσκευών, σύμφωνα με την έκθεση, έχει κάνει τη διαδικτυακή πρόσβαση για πολλά παιδιά λιγότερο ελεγχόμενη - και ενδεχομένως πιο επικίνδυνη.
Και ψηφιακά δίκτυα, όπως το Dark Web και τα κρυπτονομίσματα (cryptocurrencies), επιτρέπουν τις χειρότερες μορφές εκμετάλλευσης και κακοποίησης, συμπεριλαμβανομένης της διακίνησης και σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών σε απευθείας σύνδεση.
Η έκθεση παρουσιάζει τα τρέχοντα δεδομένα και αναλύσεις σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά και τον αντίκτυπο της ψηφιακής τεχνολογίας στην ευημερία των παιδιών, εξετάζοντας τις αυξανόμενες συζητήσεις για τον ψηφιακό «εθισμό» και την πιθανή επίδραση του χρόνου έκθεσης στην ανάπτυξη του εγκεφάλου.
Συλλογική δράση για ασφαλέστερο διαδίκτυο
Μόνο η συλλογική δράση - από τις κυβερνήσεις, τον ιδιωτικό τομέα, τις οργανώσεις για τα παιδιά, τον ακαδημαϊκό κόσμο, τις οικογένειες και τα ίδια τα παιδιά - μπορεί να βοηθήσει στην εξισορρόπηση του ψηφιακού πεδίου δράσης και να καταστήσει το Διαδίκτυο ασφαλέστερο και πιο προσιτό για τα παιδιά.Στις πρακτικές συστάσεις που βοηθούν στην καθοδήγηση αποτελεσματικότερης χάραξης πολιτικής και πιο υπεύθυνων επιχειρηματικών πρακτικών προς όφελος των παιδιών περιλαμβάνονται:
- Παροχή σε όλα τα παιδιά προσιτής πρόσβασης σε υψηλής ποιότητας διαδικτυακούς πόρους.
- Προστασία των παιδιών από κινδύνους στο διαδίκτυο - συμπεριλαμβανομένης της κακοποίησης, της εκμετάλλευσης, της εμπορίας ανθρώπων, του ηλεκτρονικού εκφοβισμού και της έκθεσης σε ακατάλληλα υλικά.
- Προστασία του ιδιωτικού απορρήτου και της ταυτότητας των παιδιών στο διαδίκτυο.
- Δίδαγμα της ψηφιακής παιδείας για να είναι τα παιδιά ενημερωμένα, αφοσιωμένα και ασφαλή στο διαδίκτυο.
- Αξιοποίηση της δύναμης του ιδιωτικού τομέα για την προώθηση προτύπων δεοντολογίας και πρακτικών που προστατεύουν και ωφελούν τα παιδιά στο διαδίκτυο.
- Να μπει το ύψιστο συμφέρον των παιδιών στο επίκεντρο της ψηφιακής πολιτικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου