Τετάρτη 30 Ιουλίου 2014

Τα μυστικά του ψηφιακού έρωτα

Λοιπόν ο έρωτας δεν είναι τυφλός και τα ετερώνυμα έλκονται μόνο όταν οι άνθρωποι νομίζουν ότι μοιάζουν. Αυτά είναι τα δύο βασικά πράγματα που προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποιήθηκε για τους χρήστες της ΟΚCupid, μίας από τις πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες γνωριμιών του Διαδικτύου. Πρόκειται για στοιχεία που μας δείχνουν με ποιον τρόπο αναζητούμε τον έρωτα στην ψηφιακή εποχή. Ταυτόχρονα τα αποτελέσματα της έρευνας μας προσφέρουν ένα ακόμη παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο τέτοιες ιστοσελίδες γνωριμιών χρησιμοποιούνται ως εργαστήρια κοινωνικών επιστημών, συχνά χωρίς να το γνωρίζουν οι χρήστες τους.
Παρά τα αρνητικά σχόλια που έλαβε ανάλογη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Facebook, το ΟΚCupid δεν δίστασε να δώσει στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα τριών πειραμάτων που έγιναν με πειραματόζωα… τους χρήστες της ιστοσελίδας. Στο ένα τεστ η ιστοσελίδα έκρυψε τις φωτογραφίες του προφίλ. Στο άλλο έκρυψε το κείμενο που συνόδευε το προφίλ προκειμένου να διαπιστωθεί πώς επηρεαζόταν η αξιολόγηση της προσωπικότητας από την εμφάνιση και στο τρίτο συμβούλευε τους χρήστες ότι θα ευτυχήσουν ή θα ατυχήσουν με συγκεκριμένο σύντροφο που επιλέχθηκε από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή της ιστοσελίδας, χωρίς βέβαια αυτό να ανταποκρίνεται στα στοιχεία που είχε στη διάθεσή της.
Η έρευνα διαπίστωσε ότι, αν ένας χρήστης της ιστοσελίδας νομίζει ότι κάποιος άλλος χρήστης είναι πολύ συμβατός, παρότι αυτό μπορεί να μην αληθεύει, τότε θα κάνει το πρώτο βήμα και θα στείλει μήνυμα. Αυτοί που πίστευαν ότι αλληλογραφούσαν με το επίδοξο ταιριαστό τους έτερο ήμισυ είχαν διπλάσιες πιθανότητες να στείλουν μέχρι τέσσερα μηνύματα συγκριτικά με ανθρώπους που πίστευαν ότι έρχονταν σε επαφή με κάποιον με τον οποίο δεν ταιριάζαν.

Εύκολη η χειραγώγηση

Επίσης, το τεστ δείχνει πόσο εύκολο είναι για μία ιστοσελίδα να χειραγωγήσει τους χρήστες της χωρίς να το γνωρίζουν. Από τα τεστ που περιγράφηκαν από την ιστοσελίδα διαπιστώθηκε ότι οι χρήστες έχουν την τάση να εξισώνουν την εμφάνιση με την προσωπικότητα, ακόμη και στις περιπτώσεις που οι φωτογραφίες ενός προφίλ είναι εξαιρετικά ελκυστικές και δεν υπάρχουν άλλες πληροφορίες. Οταν όμως η ιστοσελίδα «έκρυψε» τις φωτογραφίες των προφίλ επί μία ημέρα, οι χρήστες είχαν καλύτερη επικοινωνία, αντάλλαξαν τα στοιχεία τους με ευκολία και απάντησαν στα πρώτα μηνύματα συχνότερα απ’ ό,τι έκαναν όταν οι φωτογραφίες του προφίλ ήταν ορατές. Οταν επανήλθαν οι φωτογραφίες, πολλές από τις συζητήσεις σταμάτησαν. «Είναι σαν μέσα στο ημίφως ενός μπαρ τα μεσάνυχτα να θέσαμε σε λειτουργία του προβολείς», γράφει ο επικεφαλής της ιστοσελίδας. Ομως, παρότι η εμφάνιση έχει σημασία, υπάρχουν και εξαιρέσεις. Οταν οι χρήστες βγήκαν «ραντεβού στα τυφλά», η ικανοποίησή τους από τη συνάντηση δεν επηρεάστηκε από την εξωτερική εμφάνιση του άλλου.
Πηγή: kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου