Σάββατο 29 Ιουνίου 2013

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει την απόφαση για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρέτισε την τελική επιλογή του αγωγού για μεταφορά στην Ευρώπη του αζέρικου φυσικού αερίου. Η κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ επέλεξε τον Αδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (Trans-Adriatic Pipeline –TAP) για να μεταφέρει το φυσικό αέριο από τα τουρκικά σύνορα με την Ελλάδα και την Αλβανία προς την Ιταλία. Με το νέο αγωγό Trans-Anatolian Pipeline – TANAP που κατασκευάζεται στην Τουρκία, μια νέα υποδομή φυσικού αερίου θα συνδέει απευθείας την Κασπία Θάλασσα με την Ευρώπη. 
Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. José Manuel Barroso δήλωσε: «Χαιρετίζω τη σημερινή απόφαση της κοινοπραξίας Σαχ Ντενίζ για επιλογή του Αδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου ως ευρωπαϊκής οδού του Νοτίου Διαδρόμου Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Αποτελεί μια κοινή ευρωπαϊκή επιτυχία και ένα ορόσημο για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ένωσής μας. Είμαι βέβαιος ότι η σημερινή απόφαση, η οποία βασίζεται στη στρατηγική Κοινή Δήλωση που υπέγραψα με τον Πρόεδρο Αλίγιεφ του Αζερμπαϊτζάν τον Ιανουάριο του 2011, θα δώσει περαιτέρω ώθηση στη συνολική και ταχεία ολοκλήρωση του Νοτίου Διαδρόμου Μεταφοράς Φυσικού Αερίου ως άμεσης και αποκλειστικής σύνδεσης μεταξύ Κασπίας Θάλασσας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία θα πρέπει να επεκταθεί εν καιρώ».
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ενέργειας κ. Günther H. Oettinger, δήλωσε: «Έχουμε μια σαφή δέσμευση από το Αζερμπαϊτζάν ότι το φυσικό αέριο θα παραδίδεται απευθείας στην Ευρώπη μέσω ενός νέου ειδικού συστήματος αγωγών φυσικού αερίου. Το αν το σύστημα θα αποτελείται από δύο αγωγούς φυσικού αερίου – τον TANAP και τονTAP – ή από ένα μόνο αγωγό, όπως προβλεπόταν σε προηγούμενα σχέδια, δεν αλλάζει τίποτα όσον αφορά την ενεργειακή ασφάλεια. Έχουμε πλέον ένα νέο εταίρο για το φυσικό αέριο και είμαι βέβαιος ότι στο μέλλον θα λάβουμε περισσότερο φυσικό αέριο».

Ιστορικό

Μετά την κρίση του φυσικού αερίου το 2009, η Ευρωπαϊκή Ένωση επεδίωξε να διαφοροποιήσει της πηγές προμήθειάς της με φυσικό αέριο. Μία από τις στρατηγικές ήταν να ανοίξει το «Νότιο Διάδρομο Μεταφοράς Φυσικού Αερίου», ώστε να συνδέσει απευθείας και με φυσικά μέσα την ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου με τα μεγαλύτερα κοιτάσματα φυσικού αερίου στον κόσμο στη λεκάνη της Κασπίας Θάλασσας και της Μέσης Ανατολής.
Κατ' αρχήν, το φυσικό αέριο από την Κασπία Θάλασσα θα μπορούσε να παραδοθεί στην ΕΕ τόσο στο Baumgartenστη Βιέννη μέσω του αγωγού Nabucco West, όσο και στην Ιταλία μέσω του TAP. Ανεξάρτητα από τη συγκεκριμένη οδό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέκαθεν υπογράμμιζε ότι οποιαδήποτε επιλογή μεταφοράς θα έπρεπε να επιτρέπει επιπλέον την προμήθεια φυσικού αερίου της Κασπίας σε άλλα σημεία της Ευρώπης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε απευθύνει επίσης έκκληση για κατασκευή ενός νέου αγωγού εκτός της ΕΕ, ο οποίος θα είναι επεκτάσιμος, ώστε να καταστεί δυνατή η μεταφορά μεγαλύτερου όγκου φυσικού αερίου στο μέλλον, καθώς και για ένα σαφές και διαφανές νομικό πλαίσιο για τη μεταφορά του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.
Το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου, παράλληλα με τις συνεχιζόμενες εργασίες που προωθούνται από την ΕΕ για την κατασκευή των διασυνδέσεων που εκκρεμούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα επιτρέψει στο φυσικό αέριο της Κασπίας Θάλασσας να φθάσει τελικά σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, ιδίως στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Η ΕΕ συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις με πιθανούς προμηθευτές φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή εν όψει της μεταφοράς μεγαλύτερου όγκου φυσικού αερίου.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (International Energy Agency – IEA) προβλέπει ότι η ζήτηση της ΕΕ σε φυσικό αέριο θα αυξηθεί από 526 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα που είναι σήμερα σε 622 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα έως το 2030. Στο ίδιο πνεύμα, ο «Ενεργειακός Χάρτης Πορείας για το 2050» της ΕΕ προβλέπει ότι οι εισαγωγές φυσικού αερίου θα αυξηθούν, κυρίως λόγω της μείωσης της εγχώριας παραγωγής. Αυτή η πρόσθετη ζήτηση θα πρέπει να καλυφθεί με νέους, πρόσθετους προμηθευτές φυσικού αερίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου